LogoTrzcinka

LogoTrzcinka
LogoTrzcinka

środa, 17 kwietnia 2019

Terapia ręki - konieczność czy fanaberia?

Witajcie!
Tak jak obiecałam, wzięłam się w garść i mimo tego, że za pasem święta Wielkanocne a pracy nadal cała masa, wchodzę, jestem i przybywam do Was z nowym tematem. 
Apropo! Widać, że ostatnio bardzo zaniedbałam i Was i mojego bloga. Czy dlatego nie ma żadnych komentarzy pod poprzednim postem? A może też daliście sobie spokój ze śledzeniem moich myśli albo czujecie się urażeni, co? Jeszcze raz wszystkich przepraszam i w miarę możliwości będę częściej, do czego Was również zachęcam! ;) 
Wiecie co mnie ostatnio przeraziło? Mam pacjenta, który skończył w tym roku pięć lat. Generalnie ma dość poważne kłopoty artykulacyjne, ale ponadto jest jeszcze jedna sprawa, obok której nie można przejść obojętnie. Chłopiec uwielbia rysować. Super! Czego ja się czepiam? A wiecie jak trzyma kredkę podczas rysowania?
TAK! (ręka akurat moja - dla przykładu)

Wiecie w czym rzecz? Pięciolatek powinien już dawno przejść przez kilka etapów trzymania ołówka/kredki/długopisu, bo za moment będzie przecież szedł do zerówki, pierwszej klasy a nauka czytania i pisania za pasem...

O co chodzi z tym trzymaniem kredki w ręku? 
A no, prawidłowo wygląda to tak, że chwyty dzielimy na kilka (dokładnie cztery) stadiów w procesie rozwoju dziecka. 

  • Chwyt cylindryczny (wiek: 1 - 2 lata)  
  • Chwyt palczasty (wiek: 2 - 3 lata)  
  • Chwyt trójpalcowy niepełny (wiek: 3,5 - 4 lata) 
  • Chwyt trójpalcowy prawidłowy (wiek: 4,5 - 7 lat) 

Widzicie różnicę? A więc przykładowy pacjent, o którym wspomniałam, powinien opanować już chwyt trójpalcowy prawidłowy a w dalszym ciągu posługuje się chwytem cylindrycznym. 
Hmm tutaj koniecznie jest potrzebna terapia ręki i ćwiczenia motoryki małej. W innym wypadku chłopiec będzie miał bardzo poważne kłopoty w szkole. 

A jak można zapobiec nieprawidłowym nawykom w trzymaniu narzędzi piśmienniczych? 
Przede wszystkim trzeba bacznie obserwować rozwój swojego dziecka i w razie potrzeby - w odpowiedniej chwili zareagować. 

Na co należy zwracać uwagę, by ręka dziecka rozwijała się prawidłowo? 

1. Czy dziecko jest ogólnie sprawne ruchowo? Czy potrafi rzucać piłką, stawać na jednej nodze, jeździć na rowerze? (To czynności związane z motoryką dużą, która ma ogromny wpływ na rozwój motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów ręki i palców.)

2. Czy dziecko potrafi samodzielnie zakładać skarpetki, buty, zapinać guziki, rzepy, wiązać buty? (Wszystkie podane czynności wymagają sprawnego posługiwania się palcami!)

3. Czy dziecko prawidłowo i wygodnie siedzi podczas aktywności przy biurku/stoliku? (Brak wygodnej pozycji rozprasza i nie pozwala skupić się na prawidłowym trzymaniu narzędzi piśmienniczych.)

4. Czy dziecko potrafi zbudować wspólne pole uwagi lub samodzielnie skoncentrować się na wykonywanej czynności choć kilka minut? (Ćwiczenia rysowania i pisania wymagają skupienia i wysiłku.)

5. Czy dziecko nie ma wady wzroku lub nie ma problemów z percepcją wzrokową? (Prawidłowo działający narząd wzroku a także kontrola wzrokowa jest niezbędna w rozwoju motoryki małej a także precyzji ruchów ręki (śledzimy wzrokiem to, co robi ręka).)

6. Czy dziecko nie ma bądź nie miało w przeszłości problemów z zakresu integracji sensorycznej? (Zaburzenia układu sensorycznego mogą powodować zakłócenia w prawidłowym utrzymaniu kredki czy innego narzędzia (może być trzymane za mocno - ściskane z całej siły lub odwrotnie - zbyt delikatnie.)

Oto główne obszary, które pomogą każdemu rodzicowi odnaleźć przyczynę nieprawidłowego chwytu u swojego dziecka (o ile taki występuje). 
W następnym poście postaram się opisać ćwiczenia, które pozwolą poprawić kondycję ręki i doprowadzić do prawidłowego chwytu, który towarzyszy również dorosłym i jest niezwykle przydatną umiejętnością, ułatwiającą wykonanie wielu codziennych czynności. 

Na dzisiaj się żegnam i życzę Wszystkim udanego wieczoru,
Pozdrawiam, 
Pa!

2 komentarze:

  1. Nawet nie wiedzialam ze jest tyle sposobow trzymania :o

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okazuje się, że tak. Prawidłowe trzymanie narzędzi piśmienniczych wbrew pozorom wcale nie jest takie łatwe, a jego opanowanie to długotrwały proces. Warto zwracać uwagę, czy wszystko jest w porządku, a jeśli coś nas niepokoi - wdrożyć odpowiednie ćwiczenia i skonsultować ze specjalistą :)

      Usuń