Witajcie,
Było już o rozwoju mowy maluchów, było o smoczku, było o kamieniach milowych do 24 miesiąca... No tak, ale co dalej? Dzieciaczek zaczyna już składać zdania, opowiada sobie, pokazuje...
A jak to powinno wyglądać dalej? Kiedy pojawiają się wszystkie prawidłowe głoski tj. [sz] lub [r]? A no o tym właśnie dzisiaj przeczytacie :)
Przypomnę:
Około 24 miesiąca życia dziecko powinno składać już wyrazy w zdania (na początku bardzo proste: Mama am, Tata pić itp.) a wszystkich wyrazów, które używa powinno być ok. 250 - 300 9słownik czynny). Spokojnie, jeżeli chodzi o rozumienie - słów jest dużo, dużo więcej. Ponadto, w tym momencie nie musimy się martwić, że zdania naszego malucha składają się z niecałych wyrazów lub onomatopei (wyrażeń dźwiękonaśladowczych zastępujących właściwe słowa np. muuu zamiast krowa albo tutu zamiast autobus).
Podsumowując, jeśli Twój dwulatek mówi: Mama tutu! (Mama autobus jedzie!), Mama alo baba! (Mamo zadzwońmy do babci!) - wszystko jest w najlepszym porządku :)
I dalej:
Około 36 miesiąca życia dziecko powinno sprawnie posługiwać się zdaniami prostymi, czyli dopiero w tym momencie Twoje dziecko powinno zamienić zdania z poprzedniego punktu na zdania: Mamo autobuś jedzie. Mamo ziadźwońmy do babci. Tam jeśt siuper źjeździalnia. Maluch powinien umieć wypowiedzieć się na każdy temat, ale w dalszym ciągu brakuje mu wielu prawidłowych głosek. Trzylatki zamieniają głoski [s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, r] na łatwiejsze. Pozostałe powinny już brzmieć prawidłowo.
Dopiero od pięcio - sześciolatka wymaga się poprawnego wymawiania prawie wszystkich głosek w wyrazach, choć czasem zdarza się, że nie ma jeszcze głoski [r], bądź dziecko sporadycznie zamienia np. głoskę [sz] na głoskę [s].
Co jest najważniejsze?
1. Zamiana, która nie budzi podejrzeń to zawsze zamiana z trudniejszej głoski na łatwiejszą tzn. np. z [sz] na [s], z [ż] na [z], z [cz] na [c], z [dż] na [dz], z [r] na [l]. Nigdy odwrotnie, bo to może świadczyć np. o zaburzeniach słuchu fonematycznego.
2. Najlepiej, gdy dziecko opanuje prawidłową wymowę wszystkich głosek przed nauką pisania i czytania. Dlaczego? Zasada jest prosta: dziecko pisze tak jak mówi, czyli jeśli mówi nieprawidłowo - popełnia błędy w pisowni.
I to już chyba wszystkie najważniejsze rzeczy jeśli chodzi o rozwój mowy dziecka. Jeśli macie jakieś pytania, wątpliwości - zapraszam do dyskusji lub odsyłam do napisania komentarzy.
Pozdrawiam!
fakt dziecko pisze tak jak mówi, moja robiła takie byki ze aż żal było patrzeć samek s fosom pisała np. - leczymy mowę bezdźwięczną
OdpowiedzUsuńDokładnie tak jest. Powodzenia w dalszej pracy!
UsuńA mój r zaczął mówić jako pięciolatek i w ogóle szybko się rozwinął
OdpowiedzUsuńTylko pozazdrościć :) Każdy rodzic marzy o takim rozwoju swojego dziecka.
Usuń